تماس: 07138318815

حضور سروش‌پلاس و تپسی در پنل تسهیل زندگی نابینایان

اسفند 03, 1402 (۰) نظر

حضور سروش‌پلاس و تپسی در پنل تسهیل زندگی نابینایان

مباحث نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال، پس از انجام دو پنل آموزش و اشتغال، با برگزاری پنل تسهیل زندگی نابینایان، از ساعت ۱۴ روز پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، در سالن رازی مجتمع علمی-آموزشی ولایت شیراز به ایستگاه آخر رسید. مدیر پیام‌رسان سروش‌پلاس و معاون تپسی از جمله ارائه دهندگان در این پنل بودند. آقایان مهندس علی‌اکبر حاتمی بلداجی و علاءالدین طاهری سیمکانی اداره مباحث پنل تسهیل زندگی نابینایان را بر عهده داشتند.

 

تسهیل زندگی نابینایان با کمک ابزارهای الکترونیک

در آغاز مباحث پنل تسهیل زندگی نابینایان در نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال، مدیرعامل خانه نور ایران، آقای دکتر حمید جعفری، از تلاش‌های این مرکز برای طراحی و تولید نسخه جدید صفحه‌خوان پارس‌آوا و طراحی یک صفحه‌خوان بومی برای گوشی‌های هوشمند خبر داد و بر کاربرد هوش مصنوعی در تسهیل زندگی نابینایان تأکید کرد. او، در ادامه، مشارکت شمار بیشتری از نابینایان و کم‌بینایان کشور در بررسی دسترسی‌پذیری وبگاه‌های دولتی و سازمانی را خواستار شد.
پس از دکتر جعفری، آقای مرتضی هادیان، از مدرسان باسابقه فناوری اطلاعات به نابینایان، به بیان مطالبی راجع به ضرورت استفاده از بریل الکترونیک در زندگی نابینایان پرداخت. او کاربرد بریل الکترونیک در ایران را در امور شخصی موفق قلمداد کرد، اما تجربه‌های عمومی آن را ناموفق دانست. وی، ضمن انتقاد از تصدی ابزارهای بریل الکترونیک در نهادها و مراکز عمومی توسط افراد غیرمتخصص و حتی ناآشنا به مقدمات رایانه، با تجهیز بانک‌ها به بریل الکترونیک، به سبب وجود امکانات نرم‌افزاری مناسب استفاده نابینایان و کم‌بینایان، مخالفت نمود.

 

آیا تحلیل تکنیکال در بورس برای نابینایان هم ممکن است؟

یکی دیگر از ارائه دهندگان در پنل تسهیل زندگی آقای مهندس فرهاد محمدی بود. آقای فرهاد محمدی، فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک، در سنین بزرگسالی بینایی خود را از دست داده است. او توانسته است با طراحی یک نرم‌افزار، نمودارهای بورسی را تا اندازه‌ای برای نابینایان قابل درک سازد.
مهندس فرهاد محمدی، ضمن اشاره به درآمدزا بودن بورس برای نابینایان، با توجه به پر نوسان و ریسک‌پذیر بودن بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی را توصیه کرد. وی از تجربه خود در دسترسی‌پذیر ساختن نمودارها و جدول‌های وبگاه‌های TSETMC و کُدال برای نابینایان و استخراج اطلاعات مندرج در نمودارها به گونه‌ای قابل درک برای نابینایان ازطریق یک اپلیکیشن نوشته شده توسط خودش سخن گفت و افزود: پس از از دسترس خارج شدن مفید تریدر، اکنون پایگاه دیگری در اختیار نداریم که بتوانیم اطلاعات لحظه‌ای آن را به آن اپلیکیشن منتقل و نتایج نمودارها را مشاهده کنیم؛ البته کوشیده‌ایم با استفاده از وبگاه TSETMC تا حدی این خلأ را پوشش دهیم.

 

سروش‌پلاس؛ یکی از دسترسی‌پذیرترین پیام‌رسان‌های ایرانی

سال گذشته و با اجرای فیلترینگ بر روی شماری از پیام‌رسان‌های خارجی، نابینایان به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی روی آوردند. اما، مشکل بزرگ دسترسی‌پذیر نبودن این پیام‌رسان‌ها برای نابینایان بود. کم‌کم و با درخواست جامعه آسیب‌دیدگان بینایی، این پیام‌رسان‌ها به دسترسی‌پذیر ساختن اپلیکیشن و صفحات وب خود اقدام کردند که سروش‌پلاس یکی از نمونه‌های نسبتاً موفق این حرکت بوده است. در ادامه مباحث پنل تسهیل زندگی نابینایان، مدیرعامل پیام‌رسان سروش‌پلاس، آقای مهندس فرهاد مرادی، به ارائه مطالب خود به صورت برخط پرداخت.
مهندس مرادی، با اشاره به روند دسترسی‌پذیرسازی پیام‌رسان سروش‌پلاس و دسترسی‌پذیر بودن تقریبی قسمت‌های اصلی مربوط به پروفایل و گفتگو (چت)، تصریح کرد که هنوز قسمت‌هایی مانند ویترین و پستچین غیر دسترسی‌پذیر هستند. وی اشاره‌ای هم به تلاش برای آماده‌سازی امکانات صوتی به منظور تسهیل کاربری نابینایان داشت.
شماری از حاضران هم از تلاش‌های پیام‌رسان سروش‌پلاس در دسترسی‌پذیرسازی اپلیکیشن و نسخه وب خود برای نابینایان تشکر کردند و به بیان بعضی بخش‌های غیر دسترسی‌پذیر آنها پرداختند که با استقبال مدیرعامل این پیام‌رسان مواجه گردید.

 

دسترسی‌پذیرسازی باید بخشی از فرایند طراحی و تولید نرم‌افزار باشد

سهولت در استفاده از اپلیکیشن‌های خدماتی، همچون تاکسی‌های اینترنتی، کمک قابل توجهی به نابینایان در رفت و آمد مستقل کرده است. بنابراین، دسترسی‌پذیری این دسته از برنامه‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. در همین راستا، معاون ارتباط سازمانی شرکت تپسی، خانم نگار عرب، میهمان برخط پنل تسهیل زندگی نابینایان در نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال بود.
معاون ارتباط سازمانی تپسی ابراز امیدواری کرد، دسترسی‌پذیری هم به یکی از استانداردهای اولیه مورد توجه برنامه‌نویسان تبدیل شود. او، با اشاره به خدمات نرم‌افزاری تپسی برای معلولان جسمی‌حرکتی، به توضیح دلیل تصمیم این شرکت برای دسترسی‌پذیر ساختن اپلیکیشن خود برای نابینایان و جزئیاتی راجع به انجام آن پرداخت و افزود: در روند دسترسی‌پذیرسازی و به‌روزرسانی اپلیکیشن، به این نتیجه رسیدیم که باید دسترسی‌پذیری بخشی از فرایند تولید اپلیکیشن (و نرم‌افزار) باشد.
تنظیمات موقعیت مکانی، نحوه پرداخت، مطلع شدن رانندگان از نابینایی مسافر، امکان ارسال فاکتور سفر از طریق پلتفرم‌های مختلف و مانند این‌ها هم از جمله مواردی بود که حاضران به آنها اشاره کردند و خانم نگار عرب نیز نسبت به انتقال این موارد به گروه برنامه‌نویس تپسی، قول مساعد داد.

 

پایان پنل تسهیل زندگی نابینایان در رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲

آقایان علیرضا حیدری و یوسف خواجه از اصفهان، محمد صارمی از استان کردستان و خانم حمیده روحی از استان گلستان دیگر ارائه دهندگان در پنل تسهیل زندگی نابینایان در نخستین رویداد سراسری نابینایان و تحول دیجیتال بودند که به موضوعاتی همانند تأثیر هوش مصنوعی بر تسهیل زندگی نابینایان، فعالیت افراد با آسیب بینایی در بورس، بانکداری الکترونیک و چند سخت‌افزار طراحی شده ویژه نابینایان پرداختند.
نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال، با برگزاری آیین اختتامیه پس از اتمام مباحث پنل تسهیل زندگی نابینایان، سرانجام با قرائت بیانیه پایانی، به کار خود خاتمه داد. خاتمه‌ای که باید شروعی باشد برای برداشتن گام‌های عملی تا رسیدن به نتیجه مطلوب.
*******
نویسنده: علاءالدین طاهری سیمکانی

نظر (۰)

پیام بگذارید