آموزش و پرورش یکی از نهادهایی است که از همان دوران کودکی، با نابینایان و کمبینایان ارتباط دارد؛ و ممکن است تا سنین میانسالی هم ادامه یابد. افراد با آسیب بینایی، نخست، به عنوان دانشآموز با این نهاد ارتباط دارند و شماری از آنان هم در آینده به عنوان معلم یا اولیای دانشآموز این ارتباط را حفظ میکنند. بنابراین، اهمیت تأثیرگذاری آموزش و پرورش بر آموزش و آینده نابینایان و کمبینایان قابل توجه است.
موانع حضور نابینایان و کمبینایان در سطوح مختلف آموزش و پرورش
موانع متعددی بر سر راه نابینایان و کمبینایان برای تحصیل در مدرسه آنان را به زحمت میاندازد، خصوصاً اگر بخواهند برای تحصیل در رشتههای مربوط به کامپیوتر وارد هنرستان شوند. دو مانع اصلی، یکی نامتناسب بودن مواد آموزشی با شرایط تحصیل نابینایان است و دیگری ناآگاهی معلمان از نحوه آموزش به آنان.
اگر نابینایی هم بخواهد برای دانشآموزان بینا تدریس کند، با کمک ابزارهایی، مانند ویدئو پروژکتور به راحتی میتواند این کار را انجام بدهد، اما در دسترس نبودن این ابزارها و مهمتر از آن، پذیرش مسؤولان مدارس، انجام چنین کاری را تقریباً غیرممکن میسازد.
آیا نابینایان به عنوان کارمند اداری هم میتوانند در آموزش و پرورش به فعالیت بپردازند؟
پیشتر، در مقالهای دیگر راجع به اینکه آیا نابینایان میتوانند کارمندان خوبی باشند یا نه سخن گفتیم.
اما، اکنون میخواهیم بپرسیم که آیا نابینایان به عنوان کارمندان اداری هم میتوانند در آموزش و پرورش به فعالیت بپردازند؟ جواب این سؤال واضح است. امروزه، با پیشرفتهای گسترده فناوری اطلاعات و اثربخشی آن بر زندگی همگان، بهویژه افراد با آسیب بینایی، دیگر انجام امور اداری کار چندان دشواری نخواهد بود. اما، باز هم همان دو مانع همیشگی: بیاعتمادی مسؤولان و فراهم نبودن ابزارهای لازم که در این مورد، دسترسیپذیر نبودن اتوماسیونهای اداری بزرگترین مشکل است.
تلاش برای رفع موانع حضور فعال نابینایان در آموزش و پرورش
اگرچه شاید بتوان ادعا کرد که وزارت آموزش و پرورش بیشترین سهم استخدام نابینایان و کمبینایان را در کشور به خود اختصاص داده است، اما، آیا همه این نابینایان در جایگاههای شغلی شایسته خود مشغول به کار هستند؟ بیتردید، اینگونه نیست. بیاعتمادی و نبود ابزارهای لازم، بسیاری از نابینایان و کمبینایان را از رسیدن به جایگاههای حقیقی در بدنه اداری کشور محروم ساخته است.
مؤسسه توانگران کارآفرین شیراز میکوشد با برگزاری نمایشگاهها و نشستهایی با مسؤولان به افزایش اعتماد عمومی نسبت به توانمندیهای افراد با آسیب بینایی کمک کند و آنان را متقاعد سازد، ضمن فراهم ساختن ابزارهای لازم که چندان کار دشواری هم نیست، متخصصان نابینا را در جای مناسب خود به کار بگیرند.
آموزش و پرورش در رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲
در ادامه دعوت از کارفرمایان، متخصصان و مسؤولان برای شرکت در رویداد نابینایان و تحول دیجیتال، روز سهشنبه، ۱۷ بهمنماه سال جاری، آقای احسان اسماعیلی مسؤول کمیته فنی رویداد و خانم لیلا غزنوی در جایگاه مسؤول کمیته روابط عمومی و رسانه همراه با چند تن دیگر از عوامل رویداد با آقای غلامرضا عزیزی، رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات اداره کل آموزش و پرورش استان فارس دیدار کردند.
در این جلسه که با هدف تشریح و تبیین اهداف اصلی نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال انجام گرفت، حاضران پیرامون سطح نامطلوب دسترسیپذیری اتوماسیون اداری مورد استفاده در آموزش و پرورش و مسائل مرتبط با فعالیت نابینایان و کمبینایان در فضای دیجیتال به بحث و گفتگو پرداختند.
بدون شک، اداره گستردهای مانند آموزش و پرورش که در سنین مختلف و سطوح گوناگون با افراد جامعه سر و کار دارد، میتواند تأثیر بسیاری بر روند بهبود بهرهگیری افراد با آسیب بینایی از پیشرفتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشد.
*******
نویسنده: علاءالدین طاهری سیمکانی
نظر (۰)