اقدامات فرهنگساز تاکسیهای اینترنتی در آستانه روز جهانی نابینایان

دسترسپذیری محیطهای فیزیکی و خصوصاً فضای مجازی، اگرچه گام بسیار مهم و ارزشمندی در جهت افزایش سطح بهرهمندی نابینایان و کمبینایان از امکانات پیرامون خود است، اما تا جامعه با توانمندیها و شرایط زندگی این قشر آشنا نشود و از نحوه برخورد با آنان آگاه نباشد، همچنان آنها برای حضور مؤثر و موفق در اجتماع مانع بزرگی را پیش رو خواهند داشت. تاکسیهای اینترنتی با اقدامی فرهنگساز در آستانه روز جهانی نابینایان (عصای سفید) کوشیدهاند رانندگان خود را بیشتر با نحوه یاریرسانی و رفتار صحیح با نابینایان آشنا سازد.
تلاش مؤسسه توانگران شیراز در جهت فرهنگسازی عمومی
یکی از اهداف اصلی رویداد نابینایان و تحول دیجیتال فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی راجع به توانمندیها و نیازهای واقعی افراد با آسیب بینایی است. مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز نیز یک از رسالتهای مهم خود را همین امر میداند و برای رسیدن به آن تلاشهای زیادی دارد که از آن جمله میتوان به ارتباط مؤثر با شرکتها و سازمانهای گوناگون و کوشش برای آگاهسازی و اقناع ایشان نسبت به خدمات بهینه به نابینایان و پذیرش توانمندیها و مهارتهای این قشر اشاره کرد.
تاکسیهای اینترنتی یکی از متداولترین پلتفرمهایی است که نابینایان برای ترددهای درونشهری خود مدام با آنها سر و کار دارند. مؤسسه توانگران شیراز هم برای بهبود بهرهمندی افراد با آسیب بینایی از این خدمات دست به اقداماتی زده است که از میان آنها میتوان دعوت از تاکسیهای آنلاین در نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال و جلسات تخصصی کمیته فنی رویداد با آنان، اقناع و مشاوره به آنان در جهت افزایش سطح دسترسپذیری بسترهای نرمافزاری خود و تعامل به منظور افزایش سطح آگاهی رانندگان نسبت به شرایط نابینایان و کمبینایان را برشمرد.
تپسی و اسنپ، پیشگام در فرهنگسازی رفتار صحیح با نابینایان
در آستانه ۱۵ اکتبر، روز جهانی نابینایان (عصای سفید) که امسال مصادف با ۲۴ مهرماه شده است، دو شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی، ضمن تعامل با مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز، تصمیم گرفتند پیامهای آگاهیبخشی را راجع به نحوه رفتار صحیح با افراد با آسیب بینایی به رانندگان خود ارسال کنند. این پیامهای آموزشی به چگونگی راهنمایی و تعامل رانندگان با مسافر نابینا و رفتار صحیح با او اختصاص دارد.
مؤسسه توانگران شیراز هم در ادامه ارتباط خود با تاکسیهای اینترنتی و به درخواست آنها، پیامهای آگاهیبخشی برای رانندگان طراحی و تدوین کرد و در اختیار دو شرکت اسنپ و تپسی قرار داد تا در قالب پیامهای درونبرنامهای یا به صورت پیامک به رانندگانشان ارسال کنند و بدینترتیب، گامی مؤثر در جهت افزایش کیفیت خدمات خود بردارند.
دسترسپذیری و آگاهسازی کارکنان، راهکاری برای ارتقای برند
چنانکه پیشتر هم بر آن تأکید کردهایم، افزایش سطح دسترسپذیری و آگاهسازی کارکنان نسبت به شرایط افراد با نیازهای ویژه، تنها خدمت به آنان نیست، بلکه راهکاری است برای بهبود تجربه خدمترسانی و ارتقای برند. به امید روزی که شرکتهای گوناگون اهمیت دو مقوله «دسترسپذیری» و «فرهنگسازی» را درک کنند و افزایش سطح آن را در دستور کار خود قرار دهند.
*******
نویسنده: علاءالدین طاهری سیمکانی
نظر (۰)