تماس: 07138318815

آیین اختتامیه نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال و بیانیه پایانی رویداد

اسفند 05, 1402 (۰) نظر

آیین اختتامیه و بیانیه پایانی نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال

نخستین رویداد سراسری نابینایان و تحول دیجیتال پس از برگزاری مباحث سه پنل آموزش با حضور موسسه آموزش عالی زند و فرادرس، اشتغال و
تسهیل زندگی نابینایان با همراهی سروش‌پلاس و تپسی، با قرائت بیانیه پایانی در آیین اختتامیه، پایان یافت. در آیین اختتامیه رویداد سراسری نابینایان و تحول دیجیتال که در شامگاه پنجشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه و بلافاصله پس از پایان مباحث پنل تسهیل زندگی نابینایان برگزار شد، علاوه بر قرائت بیانیه رویداد توسط یکی از اعضای کمیته فنی، مدیرعامل مؤسسه توانگران کارآفرین شیراز، آقای محمدقاسم شایسته‌نیا، مدیرکل فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری فارس، آقای دکتر محمدعلی فاضلی و مدیر روابط عمومی شرکت رامک، آقای دکتر احسان روشن‌پرتو ایراد سخن کردند. در ادامه، می‌توانید متن کامل بیانیه رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲ را مطالعه کنید.

 

بیانیه نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال

بیانیه رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲ از یک مقدمه و پانزده بند تشکیل می‌شود. امید است با پیگیری دبیرخانه دائمی رویداد و همکاری مسئولان دولتی و خصوصی، در آینده‌ای نزدیک شاهد به نتیجه رسیدن آنها باشیم.

 

مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲
BDT Event 2024

نخستین رویداد نابینایان و تحول دیجیتال، با استعانت از خداوند متعال و هم‌زمان با اعیاد شعبانیه، به مدت دو روز در ۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ هجری خورشیدی، به میزبانی مؤسسه توانگران کارآفرین شیراز و با حمایت شورای فضای مجازی استان فارس و حضور طیف وسیعی از متخصصین، صاحبنظران و کسب و کارهای سراسر کشور با تمرکز به سه حوزه اشتغال، آموزش و تسهیل زندگی نابینایان برگزار شد.
هدف رویداد، پیگیری مفهوم دسترسی‌پذیری یا به اختصار دسترسی‌پذیری دیجیتال با تبیین نقش فناوری در دستیابی نابینایان به شأن انسانی کامل و ارائه جایگاه برابر به این قشر به عنوان اعضای فعال جامعه است که حق تصمیم‌گیری و مشارکت در زندگی و تمام امور اقتصادی و اجتماعی را با فرصت‌های برابر داشته باشند.
در راستای تحقق این هدف، تلاش مستمر کلیه اشخاص و نهادهای ذیربط، اعم از بخش خصوصی و عمومی، در اجرای قوانین حمایتی، مسئولیت اجتماعی و ضوابط ملی و جهانی دسترسی‌پذیری دیجیتال در پنج حوزه ابزار، محتوا، فرهنگ، زیرساخت و ساز و کار، ضروری به نظر می‌رسد.
از استانداری‌های کشور، به ویژه استانداری فارس به عنوان پیشران تحول دیجیتال در استان خواهشمندیم با پیگیری و تحقق این بیانیه در ارتقای کیفی فضای دیجیتال استان به سطح استانداردهای جهانی ایفای نقش نمایند.
لذا با جمع بندی سخن صاحبنظران، پیاده سازی و اجرای راهبردهای زیر به عنوان چند گام اساسی پیشنهاد می‌شود:

 

۱ – ساماندهی دسترسی‌پذیری دیجیتال:

در راستای اجرای ماده ۹ کنوانسیون جهانی حقوق افراد دارای معلولیت (CRPD) و ماده ۲ «قانون حمایت از حقوق معلولین» و آیین‌نامه‌های مرتبط، کلیه ضوابط ملی و جهانی دسترسی‌پذیری مکان‌های شخصی و همگانی می‌بایست بر فضای مجازی نیز طبق دستورالعمل جهانی دسترسی‌پذیری محتوای وب (WCAG) با رعایت چهار اصل قابلیت مشاهده، فهم، استفاده و تاب‌آوری به شکل نظام‌مند و مستمر، پیگیری، اجرا و نظارت شود.

 

۲- فرهنگ‌سازی دسترسی‌پذیری دیجیتال:

ایجاد باور و آگاهی نهادینه شده عمومی در جامعه و تخصصی در میان متخصصین از طریق رسانه و ساز و کارهای آموزشی و تربیتی در شناساندن مفهوم و قوانین دسترسی‌پذیری، نه فقط به عنوان مسئولیت اجتماعی یا همه شمولی خدمات، بلکه به مثابه راهکار ارتقای تجربه برند یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 

۳- زیرساخت دسترسی‌پذیری دیجیتال:

تکمیل کلیه بسترهای فنی، صنعتی، قانونی، قضایی و نظارتی در راستای امکان پذیر شدن ضوابط و استانداردهای مرتبط در هر دو بخش خصوصی و عمومی جزء وظایف روشن قوای سه‌گانه، ارکان حاکمیت و نهادهای تخصصی مرتبط، به ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 

۴- ساز و کار دسترسی‌پذیری دیجیتال:

تعبیه و پیاده‌سازی روندهای اجرایی و نظارتی جهت حصول اطمینان از تحقق دستورالعمل‌های موجود می‌بایست به شکل نظام مند و مستمر در تمام کسب و کارها و بخش‌های عمومی و خصوصی، به ویژه دارندگان مخاطب انبوه صورت گیرد. نقش سازمان توسعه تجارت الکترونیک (ای‌نماد) در تعریف حداقل‌های مورد نیاز برای بهره‌مندی کسب و کارهای کوچک از مجوز فعالیت و کسب و کارهای بزرگ از وب‌سرویس‌های انحصاری دولتی، در این میان کلیدی به نظر می‌رسد.

 

۵- دسترسی‌پذیری سامانه‌های آموزشی:

رعایت ضوابط جهانی دسترسی‌پذیری دیجیتال (WCAG) در تمام سامانه‌ها و بسترهای الکترونیک عمومی و خصوصی آموزشی، اعم از پایگاه‌های ارائه کتاب و آموزش آنلاین، به ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای، کانون پرورش فکری، و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، باید مورد پیگیری و نظارت نظام‌مند و مستمر باشد.

 

۶- تشکیل انجمن دسترسی‌پذیری دیجیتال:

انجمن دسترسی‌پذیری دیجیتال باید ذیل کمیته «پیگیری دسترسی‌پذیری و مناسب‌سازی» موضوع ماده ۳ قانون حمایت از حقوق معلولین با حضور متخصصین انجمن‌های معلولین، به ویژه انجمن‌های نابینایان، تشکیل و به عنوان بازوی نظارتی و مشاوره‌ای دولت و قوه قضائیه و کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان توسعه تجارت الکترونیک به رسمیت شناخته شود.

 

۷- تقویت قوای نظارتی:

با تربیت کارشناسان رسمی دسترسی‌پذیری دیجیتال در کانون کارشناسان دادگستری، حق شکایت از متخلفین بخش خصوصی و عمومی نسبت به قوانین و استانداردهای دسترسی‌پذیری از سوی سازمان بازرسی کل کشور و قوه قضائیه برای کلیه افراد جامعه محفوظ باشد.

 

۸- مناسب‌سازی رشته‌های فناوری:

لازم است کلیه ارائه دهندگان آموزش‌های تخصصی فناوری، به ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارتخانه‌های «آموزش و پرورش» و «علوم، تحقیقات و فناوری»، برنامه‌های درسی و زیرساخت آزمون‌های خود را به گونه‌ای تنظیم نمایند که امکان تحصیل دانش‌آموزان و دانش‌جویان با آسیب بینایی نیز در رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، در کنار افراد بینا و با استفاده از ابزارهای موجود و بدون تفاوت در مدرک صادرشده، فراهم گردد.

 

۹- اقدامات پژوهشی:

همه مراکز علمی و پژوهشی مرتبط باید در طرح‌های تحقیقاتی خود برای فراهم آوردن ابزارهای جدید دسترسی افراد نابینا و کم‌بینا به بسترهای دیجیتال و فناوری اطلاعات و بهره‌گیری از تسهیلات آن کوشا باشند. در راستای رسیدن به این هدف، حمایت معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری و بنیاد نخبگان ضروری به نظر می‌رسد.

 

۱۰- سمپاد نابینایان:

از آنجا که نابینایان علیرغم استعداد بالقوه، امکان ورود به مدارس تیزهوشان زیرمجموعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و به ویژه رشته‌های ریاضی، مهندسی و فناوری را ندارند، تشکیل یک انجمن یا سازمان ملی و بین المللی نخبه‌پروری در عرصه‌های مهندسی متناسب با شرایط نابینایان، به ویژه رشته‌های مهندسی رایانه و فناوری اطلاعات، حق مسلم این قشر مستعد به شمار می‌رود.

 

۱۱- ابزارهای حرفه‌ای:

لازم است تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان سخت‌افزار، نرم‌افزار، سایت و اپلیکیشن‌های آنلاین و آفلاین، اعم از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عمومی و خصوصی، به ویژه در رابطه با پوز و دستگاه‌ها و نرم افزارهای بانکی، حسابداری، فروشگاهی، CRM، ERP و اتوماسیون، نسبت به رعایت ضوابط دسترسی‌پذیری، با آگاهی، باور و سازماندهی مناسب، حساسیت و دقت کافی را به خرج دهند.

 

۱۲- اصلاح قوانین:

ارتقا و بهبود قوانین و آیین نامه‌های حمایتی و نظارتی موجود در مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت، شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و قوه قضائیه، ازجمله قانون ساماندهی فضای مجازی و قانون حمایت از حقوق معلولین به ویژه ماده ۲ با موضوع مناسب‌سازی، باید به نحوی باشد که علاوه بر بخش عمومی و مکان‌ها و خدمات فیزیکی، بخش خصوصی و مکان‌ها و خدمات دیجیتال را نیز با ذکر صریح نام استاندارد و مرجع تنظیمگری، الزامی کند.

 

۱۳- اِعمال مشوق:

ارائه انگیزاننده‌های مادی و معنوی، از جمله اجازه بهره گیری از انواع API و وب‌سرویس دولتی، امتیاز ویژه در جشنواره شهید رجایی، گواهینامه استاندارد و ایزو، تخفیف‌های گمرکی و مالیاتی و تخصیص بودجه حمایتی از اجرا و فرهنگ‌سازی استانداردهای دسترسی‌پذیری می‌تواند راهکاری حداقلی جهت تشویق تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان ابزار و محصولات دسترسی‌پذیر، اعم از بخش عمومی و خصوصی، باشد.

 

۱۴- ثبت مالکیت معنوی:

از اداره مالکیت معنوی که مرجع ثبت رسمی نرم‌افزارها است تقاضا می‌شود، دسترسی‌پذیر بودن نرم‌افزارهای متقاضی ثبت، به ویژه موارد دارای طیف اثرگذاری گسترده، را جزئی از الزامات و ضروریات قلمداد کنند.

 

۱۵- جایزه نرگس زرین:

به منظور تشویق و تقدیر از افراد حقیقی و حقوقی کوشا و مؤثر در زمینه دسترسی پذیری فضای مجازی برای نابینایان و کم بینایان، در دوره های آتی رویداد نابینایان و تحول دیجیتال، با اعطای تندیس و نشان نرگس زرین از برترین تلاشها و دستاوردها در این حوزه، قدردانی خواهد شد.

 

پایان رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲

در پایان، از همه متخصصان و نهادهای دولتی و غیردولتی، در جهت ایجاد فرصت‌های عادلانه برای آموزش، اشتغال و بهبود زندگی نابینایان و کم‌بینایان، صمیمانه یاری می‌طلبیم.

نظر (۰)

پیام بگذارید