تماس: 07138318815

نخستین گام توانمند سازی افراد دارای آسیب بینایی، آموزش کارآمد به نابینایان و کمبینایان

اسفند 17, 1402 (۰) نظر

جواد حسینی، نابیناییی که خودش کارفرماست

برگزاری کارگاه آموزشی روش تدریس فناوری به مربیان نابینا

برگزاری رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲ اولین گام از یک راه طولانی بود. راهی که قرار است به تدریج سطح کمی و کیفی بهره‌مندی نابینایان و کم‌بینایان از عرصه دیجیتال را افزایش دهد.
در همین راستا و پیرو برگزاری رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲، به میزبانی مؤسسه توانگران کارآفرین شیراز و با همکاری شورای فضای مجازی استان فارس، کارگاه آموزشی مربیگری فناوری‌های دسترسی‌پذیر در روز پنجشنبه، ۱۰ اسفند ۱۴۰۲، به میزبانی انجمن پژوهشی آسیب‌های بینایی ( انجمن راوی )، همکاری مؤسسه توانگران کارآفرین شیراز و حضور جمعی از صاحبنظران و مربیان فناوری‌های دسترسی‌پذیر از داخل و خارج کشور، به صورت برخط ( آنلاین ) و حضوری، با تمرکز بر نقش مربی فناوری‌های یاری‌رسان در ارتقای استقلال و مهارت‌های فردی، اجتماعی و حرفه‌ای افراد با آسیب بینایی برگزار شد. مدیریت این کارگاه را یکی از اعضای کمیته فنی رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲، سید جواد حسینی بر عهده داشت.
بیانیه رویداد نابینایان و تحول دیجیتال

 

هدف رویداد نابینایان و تحول دیجیتال در حوزه آموزش

هدف رویداد نابینایان و تحول دیجیتال، تدوین یک دستورالعمل راهبردی به عنوان راهنمای مؤسسات علمی-آموزشی-پژوهشی و افراد فعال مرتبط در زمینه پرورش نابینایان و کم‌بینایان، با استفاده از دانش روز و مهارت حرفه‌ای فناورانه است به گونه‌ای که نابینایان به جایگاهی برابر با سایر افراد جامعه دست یابند.
برای تحقق این هدف، تلاش مستمر اشخاص و نهادهای مربوطه، اعم از بخش خصوصی و عمومی، در اجرای قوانین حمایتی، مسئولیت اجتماعی و ضوابط ملی و جهانی دسترسی‌پذیری دیجیتال و همچنین تسهیل دسترسی نابینایان و کمبینایان به آموزش‌های فناورانه به شکلی نظام‌مند، بلندمدت، اثربخش، کارآمد و ارزان‌قیمت ضروری است.
لذا با عنایت به بیانیه رویداد نابینایان و تحول دیجیتال ۱۴۰۲ و جمع بندی سخن صاحبنظران، پیاده سازی و اجرای راهبردهای زیر را می‌توان به عنوان چند گام اساسی در نظر گرفت.

 

۱- دسترسی‌پذیری سامانه‌های آموزشی

رعایت ضوابط جهانی دسترسی‌پذیری دیجیتال ( WCAG ) در تمام سامانه‌ها و بسترهای الکترونیک عمومی و خصوصی آموزشی، اعم از پایگاه‌های ارائه کتاب و آموزش آنلاین، به ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای، کانون پرورش فکری، و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، باید به صورت مستمر و نظاممند و مستمر پیگیری شوند.

 

۲- مناسب‌سازی رشته‌های فناوری

لازم است کلیه ارائه دهندگان آموزش‌های تخصصی فناوری، به ویژه سازمان فنی و حرفه‌ای، و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، برنامه‌های درسی و زیرساخت آزمون‌های خود را به گونه‌ای تنظیم نمایند که امکان تحصیل دانش‌آموزان و دانش‌جویان با آسیب بینایی نیز در رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، در کنار افراد بینا و با استفاده از ابزارهای موجود و بدون تفاوت در مدرک صادرشده، فراهم گردد.

 

۳- سمپاد نابینایان

از آنجا که نابینایان علیرغم استعداد بالقوه، امکان ورود به مدارس تیزهوشان زیرمجموعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و به ویژه رشته‌های ریاضی، مهندسی و فناوری را ندارند یا در این زمینه با دشواری فراوان مواجه می‌شوند، تشکیل یک انجمن یا سازمان ملی و بین المللی نخبه‌پروری در عرصه‌های مهندسی متناسب با شرایط نابینایان، به ویژه رشته‌های مهندسی رایانه و فناوری اطلاعات، حق مسلم این قشر مستعد به شمار می‌رود.

 

۴- اولویت‌بندی فناوری‌های یاری‌رسان

از میان حدود ۵۰ دسته کلی تکنولوژی مؤثر در استقلال و ارتقای زندگی نابینایان و کم‌بینایان ، پنج اولویت نخست به ترتیب: عصای سفید، تلفن همراه، رایانه، تجهیزات بریل، نرم‌افزارهای مرتبط و نیز ساز و کار آموزش نظام‌مند، کارآمد، در دسترس و مقرون به صرفه است. در مورد کودکان و نوجوانان نابینا، بازی و سرگرمی نیز جزو مهارت‌ها و مکمل رشد اجتماعی آنان خواهد بود.

 

۵- اولویت آموزش‌های فناورانه به نابینایان و کمبینایان:

اولویت آموزش فناورانه به جامعه آسیب بینایی، جهت تسلط به اصول مدیریت کسب و کار و زبان خارجی و تبدیل هر یک از آنان، به یک نیروی فعال در عرصه جهانی، شامل این موارد می‌شود:

  1. – حرکت و جهت‌یابی
  2. – آشنایی با صفحه‌خوان و نرم‌افزارهای یاری‌رسان رایانه و گوشی هوشمند (موبایل)
  3. – مهارت‌های کار با رایانه، ICDL
  4. – مهارت تایپ حرفه‌ای
  5. – تسلط به خط بریل
  6. – مقدمات ریاضی، برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی
  7. – دانش حرفه‌ای با محوریت فنی، مهندسی، ابزار و مهارت کسب و کار و توسعه نرم‌افزار

 

*******

نویسنده: سید جواد حسینی

نظر (۰)

پیام بگذارید